AAA123 1
10

در سال هاي دهه 1320 مردي از تبار ابراهيميان با عزمي راسخ و قلبي سرشار از اميد به‌نام حاج شيخ عباسعلي اسلامي از روحانيون مبارز و خطيبان منبر و محراب مساجد تهران ، تشکل جمعيت پيروان قرآن را ، با آرمان گسترش فرهنگ غني و پربار اسلام ناب محمدي (صلي الله عليه وآله) و شيعه جعفري(عليه السلام)و به‌منظور استحکام بخشيدن به پايه هاي علم و معرفت ، در سايه ي آموزه هاي قرآني که هسته اصلي مدارس جامعه تعليمات اسلامي بود بنيان نهاد.
آن عالم فرهيخته و دور انديش به همراه بار و برد اخلاص خود ، ابتدا با عشق و ايثار پايان ناپذير تشکيل کلاس‌ها را به‌طور شبانه و در منزل خود آغاز نمود .
در سال 1322 هجري شمسي نام جمعيت پيروان قرآن به جامعه تعليمات اسلامي تبديل و در سال 1324 (هـ .ش) طرح تأسيس مدارس روزانه به تصويب رسيد و نخستين مدرسه ابتدايي به‌نام دبستان جعفري اسلامي تأسيس گرديد.
پس از اندک زماني تعداد مدارس جامعه تعليمات اسلامي به 45 واحد آموزشي و پرورشي رسيد و در سال 1328(هـ .ش) اساسنامه و مرامنامه ي جامعه تعليمات اسلامي در 37 ماده و 9 تبصره تنظيم شد . جامعه تعليمات اسلامي موظف بود در قالبي اسلامي و ملي به تعليم و تربيت نوباوگان و نوجوانان ، در ايران و خارج از ايران از آمادگي(پيش‌دبستاني) تا دانشگاه بپردازد، همچنين چاپ کتاب و نشريه و تأسيس بيمارستان و يتيم‌خانه جزء برنامه اين جمعيت قرار گرفت .
در سال1330 (هـ .ش)جامعه تعليمات اسلامي به‌صورت مؤسسه‌اي قانوني و حقوقي و صد‌در‌صد غير انتفاعي به ثبت رسيد.
در سال 1331 (هـ .ش) جامعه تعليمات اسلامي با انتشار مجله ماهانه به مديريت مرحوم حسينعلي گلشن که مورد استقبال و توجه عام وخاص قرار گرفت به اعتبار خود قوام بخشيد. نخستين شعبه مدارس جامعه تعليمات اسلامي سال 1331 در کرمانشاه تأسيس شد .
جامعه تعليمات اسلامي در سال تحصيلي 1351 با 182 باب مدرسه و 1400نفر نيروي انساني و 35000 نفر دانش‌آموز به فعاليت‌هاي فرهنگي و مذهبي خود ادامه داد. در طول اين سال‌ها کتاب هايي با کوشش و توانمندي آقايان : آيت الله علامه محمد حسين طباطبايي، محمد رضا رجايي ، حجت الاسلام محمد جواد باهنر و حجت الاسلام علي گلزاده غفوري تأليف و در مدارس جامعه تعليمات اسلامي تدريس مي شد .
برنامه تربيت معلم جامعه تعليمات اسلامي از سال 1340(هـ .ش) آغاز گرديد و از توانايي هاي علمي و مذهبي و تعهد اساتيد محترم شهيد آيت الله دکتر سيد محمد حسين بهشتي، علامه محمد تقي جعفري ،حجت الاسلام سيد علي اکبر حسيني ، عبدالمجيد رشيدپور، دکتر سيد غلامحسين شکوهي ، دکتر احمد توانا ، خطيب دانشمند ، نويسنده و فيلسوف، شهيد آيت الله مرتضي مطهري و علي محمد کاردان يزدي بهره گرفت .
در سال 1353 با توجه به اوج مبارزه سياسي و تبديل مدارس جامعه تعليمات اسلامي به پايگاه مبارزان و مخالفان دولت وقت، اين مدارس مصادره و درسلطه حکومت ستم شاهي قرار گرفت و کارکنان اين مدارس به استخدام رسمي دولت در آمدند و فقط تعداد معدودي از اين مدارس از جمله يزد، توانستند به کار خود ادامه دهند .
پس از پيروزي انقلاب اسلامي دربهمن ماه سال 1357مدارس جامعه تعليمات اسلامي تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت . در مرداد ماه سال1359 جامعه تعليمات اسلامي مديريت تعداد معدودي از مدارس خود را با توجه به مصوبه اي از شوراي انقلاب فرهنگي به دست آورد و در سال 1368 در پي تصويب قانون مدارس غير انتفاعي، جامعه تعليمات اسلامي مبادرت به اخذ مجوز و احياي مجدد کليه مدارس خود نمود .
و واپسين سخن آنکه؛ اينک جامعه تعليمات اسلامي با تعداد 53 واحد پيش دبستاني ،دبستان ،دوره اول و دوره دوم دبيرستان دخترانه و پسرانه و 3 واحد حوزه مقدسه علميه با بيش از 12000 نفر دانش‌آموز و طلبه و نيز محصلين 70 سال گذشته که مشغول تحصيل در مدارس مزبور بوده و هستند، براي آن‌هائي‌که همواره به قلم ، قدم ، دم و درم خود به اين مدارس توفيقات ادامه خدمت داده اند بويژه حجت الاسلام والمسلمين حاج شيخ عباسعلي اسلامي دست بر دعا بوده و هستند.
و الي يوم القيامه

39 4